Digitalisering är ett hypat och laddat begrepp som det finns lika många tolkningar på som det finns anställda på företaget. För vissa företag handlar digitalisering om att automatisera och optimera interna processer, för andra handlar det om nya digitala affärsmodeller och nya sätt att skapa intäkter. Många företag på lednings- och styrelsenivå har dock utmaningar med att omsätta digitalisering i sitt egna sammanhang. Ett flitigt ämne för diskussion i dessa forum är:
”Hur kan vi använda ny modern teknik för att jobba smartare, mer kostnadseffektivt och skapa nya produkter/tjänster och intäkter?”
Frågan är komplicerad dels på grund av att den bygger på helt ny teknologi men även att den möjliggör förmågor som aldrig funnits tidigare. Det kräver både teknisk insikt för att förstå vad som är möjligt och en förmåga att tänka i helt nya banor. Det blir särskilt viktigt för styrelse och VD att omvärldsbevaka hur digitalisering utvecklas både på makro och mikro nivå för att förstå hur dessa faktorer kan komma att påverka företagets mål och strategier på längre sikt. En ny konkurrent kan dyka upp snabbt och påverka både tillväxt och lönsamhet.
Vi har verkat i IT industrin i över 20 år och har själva varit med och startat upp nästa generations IT företag som kommer leda många digitaliseringsprojekt på den nordiska marknaden de kommande åren. Vi för med oss en förståelse av både teknik och företagande som är en viktig hybridkompetens i dagens styrelsearbete.