I takt med att digitaliseringen förändrar köpbeteendet både B2C och B2B, krävs också en förnyelse i hur man arbetar med försäljning och marknadsföring. Idag sker köparens informationsinsamling digitalt och köparen involverar säljaren mycket senare i sin köpprocess. Den explosionsartade utvecklingen av digital handel som vi har sett under Covid-19 pandemin har sannolikt snabbat på omställningen till digital handel med några år. Traditionella sälj och marknadsföringsmetoder fungerar sämre idag och behöver utvecklas.
Modern digital B2B marknadsföring handlar idag om att förse kunden med relevant information som underlättar ett köpbeslut i de digitala kanaler som kunden verkar i. Ju mer komplexa produkter och tjänster man jobbar med, desto högre krav på kvalitativ information, så kallad content marketing. Marketing automation är ett annat begrepp som handlar om att automatisera digitala säljprocesser som förser kunden med relevant information i sin köpprocess.
Modern B2B försäljning är djupt förankrad i den digitala marknadsföringen. Genom digital marknadsföring kan stora målgrupper bearbetas och generera kvalificerade leads till säljorganisationen. Stora kunder bearbetas med fördel genom att använda account based marketing strategier där man zoomar in på enskilda kunders situation och behov genom en mix av digital marknadsföring och personlig bearbetning.
Förutom att utveckla digitala sälj- och marknadsföringsstrategier är det lika viktigt att erbjudandet har en bra ”market fit” och att prismodellerna bidrar till de tillväxt och lönsamhetsmål som företaget har.
Vi tar med oss lång erfarenhet av hur man bygger upp en modern och effektiv sälj och marknadsfunktion som bidrar till företagets tillväxtmål.