Lönsam tillväxt

”Every success story is a tale of constant adoption, revision and change”

Richard Branson

Bolag som stagnerar och vänder till förlust har ofta en sak gemensamt; man har slutat lyssna på kunderna och förstår inte hur marknadens behov har förändrats över tid. Konkurrenterna har mer relevanta och intressanta erbjudanden och det skapar en negativ spiral som påverkar både omsättning och lönsamhet. Bolag med den typen av utmaningar fokuserar gärna innåt i organisationen och försöker lösa problemet med hjälp av omorganisationer och effektiviseringsprogram. Det hjälper sällan på lång sikt eftersom motorn i alla kommersiella bolag är dess förmåga att attrahera och behålla sina kunder.

För att skapa lönsam tillväxt behöver man starta med att rikta blicken utåt, mot marknaden man verkar i. Man behöver förstå kundernas behov idag och imorgon. Man behöver ifrågasätta sina nuvarande produkter och tjänster och utveckla helt nya som är attraktiva och som löser kundernas behov. Idag lever vi i ett av de största paradigmskiftena i modern tid och möjligheterna till innovation genom digitalisering är enorma. Digitalisering möjliggör helt nya affärsmodeller och helt nya intäktsmöjligheter som behöver ligga högt på styrelsens dagordning.

Vi tar med oss en bred och djup erfarenhet kring hur skapar lönsam tillväxt genom innovation och digitalisering.